Google Mobile First
Google mobile first
Vandaag kondigde Gary Illyes op Pubcon aan, dat Google gaat omschakelen naar Google Mobile First indexering. Dat betekent dat Google aan de indexering van de mobiele versies van webpagina’s de voorkeur geeft boven die van de desktop. Dit is een enorme verandering maar komt eigenlijk niet helemaal als een verassing. Toch? Google heeft altijd de desktop versie gebruikt om de webpagina’s te rangschikken, zelfs als het om resultaten ging, bedoeld voor gebruikers van een mobiel toestel. Opgemerkt dient te worden dat deze maatregel nog niet actief is. Het is een vooraankondiging, zodat SEO’s en eigenaren van websites zich kunnen instellen op de komende verandering. Maar wacht niet te lang want voordat je het weet is het er en loop je achter de feiten aan.
Waarom deze Google mobile first index?
Google besloot tot deze verandering naar een google mobile first index, omdat we leven in een wereld, waar mobiele apparaten een steeds belangrijkere rol spelen, dus was het logisch zich daarop aan te passen. Het is iets waar Illyes ons al zeker een jaar mee plaagt, en Google is daar dus al zeker zo lang mee bezig. Velen zagen deze verandering ook al aankomen en tegelijkertijd dachten een hoop mensen dat het niet zo een vaart zou lopen. Omdat mobile search een voortdurende groeiende activiteit is, al jarenlang meer dan 50%, is het niet meer dan logisch dat Google deze stap zou zetten.
Hoe mobiele webpagina’s net iets anders zijn
Veel eigenaren van websites maken van hun mobiele pagina een veel lichtere versie van hun eigenlijke pagina. Maar als Google instapt met een mobile first index, dan wordt het voor deze mensen veel belangrijker na te denken over wat ze precies kwijt willen aan informatie op de mobiele pagina. Als de informatie van de desktop versie niet verschijnt op de mobiele versie, dan is het hoogstwaarschijnlijk, dat de eigenaar door de afwezigheid van bepaalde sleutelwoorden minder verkeer genereert. Website-eigenaren, die gebruik maken van beide versies voor hun pagina, afhankelijk of er een bezoek gebracht wordt via desktop dan wel mobiel, zullen goed moeten nadenken over deze verandering en wat het voor hun site inhoudt.